Pasta och laxgratäng till Erik

härom dagen improviserade jag ihop ett nytt recept, en Pasta och laxgratäng. min familj tyckte att den var supergod, likaså min vän Erik som ville ha receptet men det glömde jag självklart bort att skriva ner åt honom, men här kommer det, Erik. eftersom att jag improviserade fram den så vet jag dock inte exakt hur mycket det ska vara av varje ingrediens.

5-6 personer

4 laxfiléer
Pastaskruvar för 4 personer
ca 2-3 dl grädde
en stor sked gräddfil
1 fiskbuljongtärning
3 schalottenlökar
2 vitlöksklyftor
några matskedar fransk senap
mycket färsk eller fryst dill
salt & peppar
riven ost
pinjenötter


1. Skär laxfiléerna i bitar, ca 2x2 cm, stek dem på högvärme i en stekgryta tills de har fått en stekyta, sänk sedan värmen och stek tills de är genomstekta. Finhacka schalottenlök och vitlök undertiden, bryn sedan det tillsammans med laxen.

2. Sätt ugnen på 175 grader. Koka pastan.

3. Häll på grädde, gräddfil och fransk senap på laxen och löken. Häll i massor av dill och salta och peppra. När det börjar puttra, smula ner buljongtärningen. Låt det koka upp en stund, smaka av och när du är nöjd är den givetvis klar.

4. Häll av pastavattnet och häll ner pastan i en ugnsform som du smörat först. Häll därefter på laxsåsen, strö över riven ost och ställ in den i ugnen i ca. 10 minuter.

5. Rosta pinjenötter i en stekpanna. När gratängen är klar är det bara att strö över de rostade pinjenötterna och sedan är det bara att servera, helst med en grönsallad till.


Kommentarer
Postat av: Fanny

åååh, ser underbart ut! kan vi inte ha middag alla 3 när jag kommer hem?! puss puss!

2009-12-12 @ 11:42:50
URL: http://portslade.blogg.se/
Postat av: lollo

jaa! det hade varit skit kul! :) puss!

2009-12-12 @ 23:38:31
URL: http://lolloljung.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback