fars dag-dessert: chokladmousse med hallon

I fredags när jag berättade för min chef vad jag skulle bjuda far min på idag till dessert, chokladmousse, fick jag frågan om jag skulle blanda en chokladmousse med färdigpulver. "Aldrig i hela mitt liv!", hörde jag mig själv skrika rakt ut, och det ligger något i det. Halv- och helfabrikat är bland det värsta jag vet. Jag älskar att laga mat och allt som hör dit till och skulle faktiskt aldrig i hela mitt liv få för mig att köpa något pulver för att göra något! Så här kommer receptet på chokladmoussen jag gjorde till pappsen.

Du behöver, till 6 personer:

75g smör
200g ljus blockchoklad (och en aning 70% choklad, men det är inte ett måste)
3 ägg-gulor
1½ äggvita (dela upp i två skålar när du delar på de tre äggen)
3 dl vispgrädde
3 msk florsocker

Och till garneringen:
Färska hallon
Uppvispad äggvita
Strösocker

1 Smält smöret i en kastrull. Ta pannan från värmen, lägg i chokladen och rör om med visp tills chokladen smält. Rör i äggulorna, en i taget.

2 Vispa grädden lätt.

3 Vispa äggvitan till hårt skum, använd elvisp. Tillsätt sockret, 1 msk i taget, undertiden du vispar.

4 Blanda choklad- och ägguleblandningen med grädden, tänk på att de måste ha ungefär samma temperatur. Vänd ner den vispade äggvitan.

5 Fördela moussen i skålar/glas/koppar och ställ i kylskåp minst 2 timmar.

6 Pensla hallonen med uppvispad äggvita innan servering, och doppa dem i sockret. Garnera mousserna med hallonen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback