björnbärspannacotta-cheesecake

Björnbärspanacotta-cheesecaken jag gjorde till efterrätt på lördagens kräftskiva blev mycket uppskattad utav alla. Jag själv tyckte också att den var fantastiskt god, en av de godaste desserterna jag gjort, så jag kan verkligen rekommendera er att baka den själva. Har man inga björnbär går det bra att byta ut dem mot andra bär, tex. blåbär eller hallon!
Ingredienser 8-10 pers.
12 digestivekex
75 g smält smör
3 gelatinblad
3 dl vispgrädde
1 dl strösocker
250 g färska björnbär (har du bara frusna så går tinade går också bra)
200 g philadelphiaost
Gör så här:

Mixa kex och smör i matberedare (har du ingen matberedare så krossa kexen fint för hand med t.ex. en mortel och blanda med smöret i en bunke) och tryck sen ut blandningen i botten på en bakform med löstagbar botten. Låt stå kallt medan pannacottan görs.

Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten.
Häll grädde och socker i en tjockbottnad kastrull och sjud på svag värme tills sockret har löst sig. Rör gärna med en visp under tiden.

Ta upp gelatinbladen ur vattnet, krama ur vattnet, och rör ner dem i grädden, ta sedan bort kastrullen från värmen och låt blandningen svalna lite.

Mixa björnbären med mixerstav eller i matberedare till en puré. Sila i en finmaskig sil för att undvika de små kärnorna. Rör ner färskosten och bärpurén i grädden, vispa till en slät kräm och häll den i formen.

Låt stå i kylskåpet i minst 3 timmar, servera!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback