kycklingbiffar med pastasallad

Igår var det lördag, och jag och Dave som är fattiga fick gilla mat-läget. Att göra något gott av något billigt helt enkelt. Vi köpte 400 gram kycklingfärs för 20:- som bas, sen tog vi vad vi hade hemma. Vi improviserade ihop kycklingbiffar smaksatta med timjan, dijonsensap, vitlök och gullök. Till dem en pastasallad med creme fraiche, majonnäs, sambal oelek, rödlök, kapris och majs. Gott och billigt!

Här har ni recept på biffarna, pastasalladen är en perfekt "ta vad man har-sallad":

Kycklingbiffarna
400 g kycklingfärs
1-2 msk ströbröd
En skvätt mjölk
2 msk dijonsenap
ca 1 tsk timjan
3 pressade vitlöksklyftor
1 liten gul lök

Gör så här:

1. Häll upp ströbrödet i en skål och häll på en skvätt mjölk, så mycket att det blir en rinnig gegga. Låt stå och svälla ca 5 min.

2. Finhacka gullök och häll i en bunke med kycklingfärsen. Pressa i vitlök.

3. Häll i timjan, dijonsenap och ströbrödssmeten. Blanda ihop till en en jämn smet.

4. Blöt ett skärbräde och händerna och rulla sedan smeten till biffar. Stek dem och glöm inte skära ett snitt i dem och kolla så att de är tillagade rakt igenom, salmonella-varning!



Kommentarer
Postat av: mammi

Go morron! va gott det såg ut m kycklingbiffar. Igår gjorde Lina vegoköttfärs t middag, det var oxå jättegott, vilka underbara döttrar jag har, saknar dej jättemkt. Hoppas det går bra m jobbsöket idag. Själv ska jag t mitt jobb snart, skulle vilja va hemma o jobba på soffan, började sätta på tyg igår!!!!

Ha en bra dag o va rädda om er. Kramar Mammi

2011-02-14 @ 06:29:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback