spaghetti carbonara och grissini

Det blev en italiensk måltid igår kväll, som sagt. Att baka grissini här var inte heller det lättaste, jag fick återigen kavla deg med vinflaska och pensla på ägg med sked. Att skära ut grissini med en av Norges slöaste knivar var inte heller särskilt smidigt. Bakgaller finns det inte heller något här, så jag fick utnyttja diskstället. Det gäller att vara finurlig i detta hus. Grissinisarna blev hur som helst jättegoda, och carbonaran också.

Här kommer recept på spartanska Grissini a lá Fröken Ljung:

25 gram jäst
3 dl vatten
2 msk olivolja
1 tsk salt
6,5 dl vetemjöl, durumvetemjöl eller vad för mjöl du önskar

+ ägg att pensla med
och något att på. Jag hade färskmalen svartpeppar, havssalt och timjan. Hade jag haft mer pengar hade jag haft pamesanost och sesamfrön. Man kan ha precis det man själv vill.

  1. Värm vatten fingervarmt (37 grader). Smula sönder jästen i en bunke och rör i lite vatten så att jästen löser sig. Tillsätt resterande ingredienser och arbeta ihop till en deg. Spara lite mjöl till utbakningen. Degen ska släppa från degbunkens kanter.
  2. Jäs övertäckt med handduk i 40 minuter på varmt och odragigt ställe.
  3. Ta upp degen på mjölat bakbord. Kavla ut och skär i 34 bitar långa ca 1 cm breda och hur långa du vill. Tänk på att de inte får vara för tunna, då blir de brända. Rulla till dem, så de får fin form, men bara om man orkar. Jag var inte ambitiös nog till det när jag stod i köket from hell. Lägg grissinisarna på bakplåtspapper med någon cm mellanrum på ugnsplåt alternativt lasagneform, hehe.
  4. Sätt ugnen på 200 grader.
  5. Pensla pinnarna med lite ägg och strö över salt, frön, parmesanost, krydda, vad du nu vill. Grädda dem i 25 minuter tills de fått färg och är spröda. Låt svalna på galler/diskställ och förvara torrt.








Kommentarer
Postat av: Mammi

Ja nog var det tonårsrevolt! Man kan skratta nu men då var det oftast inte så lätt till skratt.

Grissin (hur skriver man i flertal?)ser jätte goda ut, måste testa ditt recept någon gång.

Kram

2011-02-27 @ 07:45:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback