torskburgare med bacon- och rödlöksmos

Idag fick jag i uppgift, av min mamma, att laga torsk. Torskblock. Det finns inget värre att laga mat på än ett upptinat fiskblock. Vad kan man möjligen göra för gott och roligt av det, har jag alltid tänkt. Min fantasi har enbart sträckt sig till en halvtaskig fiskgratäng, men inte nu längre. Idag mixade jag torsken med ägg, paprika, lök och annat smått och gott och stekte sedan drömgoda fiskburgare av det, och till det ett potatismos med rödlök och knaperstekt bacon.

Ingredienser 4 personer

400 g fryst torsk, tinad
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
2 st äggvitor
1 stor klick creme fraiche
1,5 dl mjölk
2 msk potatismjöl
1 dl paprika, fint tärnad
1 dl gullök, finhackad
0,5 dl dill, finhackad

Mos:
800 g potatis, mjölig
1 st rödlök
1 paket bacon
2 st äggulor
2 dl mjölk
0,75 tsk salt
2 krm svartpeppar

1. Skala och koka potatis till moset. Förbered under tiden fiskburgarna.

2. Lägg den tinade torsken i en matberedare. Mixa den till en fast massa tillsammans med salt. Tillsätt äggvitorna, spara gulorna till moset, häll i creme fraiche och mjölken lite i taget under tiden som maskinen går. Se till att alla ingredienser är kalla. Tillsätt potatismjöl och kör till en slät och ganska fast smet.

3. Hacka paprika, gullök och dill och blanda med fisksmeten.

4. Mos: Skala och klyfta rödlöken tunt, strimla bacon i centimeter stora bitar. Knaperstek baconet. Tillsätt rödlöken, stek tills rödlöken mjuknat.

5. Häll av potatisvattnet och mosa potatisarna. Rör i äggulor och mjölk. Smaka av med salt och peppar. Vänd slutligen i lök- och baconfräset.

6. Hetta åter upp stekpannan och klicka i fisksmeten med en matsked, Platta till och stek ca 2 min på var sida på medelstark värme. Servera de nystekta fiskburgarna med potatismoset och grönsaker.










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback