jordgubbsmousse-tårta med lime

På mammas födelsedag bakade jag två jordgubbsmousse-tårtor med lime och en choklad och mandelmassa-botten, somrigt och gott! Jordgubb och lime-moussens fräschhet tillsammans med sötman från mandelmassan är en perfekt kombo! Här är receptet!
Ingredienser, 1 tårta (för 8-10 pers)
Botten
400 g mandelmassa
4 ägg
4 msk kakao

Moussen
0,5 kg jordgubbar, frusna
5 st gelatinblad
1 st äggvita
1,5 dl strösocker, (1 dl + 0,5 dl)
2 dl vispgrädde
1 st lime, skal och saft
1. Sätt ugnen på 175°C, smörj en 24 cm form med löstagbar kant.

2. Finriv mandelmassan. Rör ner ägg och kakao. Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen ca 20 minuter. Låt svalna av i ca. 10 minuter och ställ sedan bottnen i frysen.
3. Mousse: Tina bären och passera dem genom en finmaskig sil. Lägg gelatinbladen i kallt vatten. Vispa äggvitan med 0,5 dl socker som tillsätts lite i taget. Vispa grädden fast för sig. Blanda limeskal, saft och 1 dl strösocker i hallonpurén och blanda med äggvitan.

4. Ta upp gelatinbladen och smält dem med pyttelite vatten på svag värme i en liten kastrull. Rör ut gelatinet med lite av hallonblandningen och häll sedan gelatinblandningen i en fin stråle ner i resten. Rör hela tiden. Vänd slutligen i grädden med luftiga tag.

5. Ta ut tårtbotten från frysen och häll på moussen. Skaka formarna något så moussen fördelar sig jämnt. Ställ i frysen.

6. Servering: Tårtan ska den ställas i kylskåp för att tina fem timmar innan den ska ätas. Ta försiktigit av formen så fort du tagit fram tårtan ur frysen. Dekorera tårtan precis innan servering!

Kommentarer
Postat av: Anonym

jag hoppas du kommer hem och bakar en tårta till mig på min födelsedag!!(16 nov)

Puss!

2011-07-02 @ 18:27:54
Postat av: Petra

föregående var från mig ;)

2011-07-02 @ 18:28:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback