förlåt för dålig uppdatering

Förlåt för jättedålig uppdatering! Jag vet inte riktigt vad jag ska skylla på, kanske att jag har jobbat i helgen och varit trött? Att jag har städat och tvättat varje dag sedan dess? Att jag har lagat mat och bakat ännu mer än vanligt? Att jag och Dave trivs superbra i Annexet och spenderar massor av tid med den fantastiska svenska paret vi har till sambos? Jag behöver nog inte ens skylla på något, alla påståenden ovan är ett samlade anledningar till varför jag varit så dålig på att blogga de senaste dagarna. Förlåt för det, jag ska bättra mig!

I helgen jobbade jag alltså både mina första dagar i Norge och mina första dagar på Lekter´n. Oj, säger jag bara. Jag har alltid trott att vem som helst skulle kunna jobba som servitör, men icke, åtminstone inte på Oslos största uteservering med nästan 1500 gäster på plats. Man måste kunna ha mängder av bollar i luften samtidigt, man måste kunna hantera stress samtidigt som man definitivt inte bör visa det för sina gäster utan bara vara trevlig, omhändertagande och vänlig. I lördags blev jag utan överdrift totalt inslängd i vad det innebär. När man dessutom jobbar med 9/10 nyanställda och inte har en aning om hur man lägger in en bong (beställning) i systemet, har noll koll på vad man har att erbjuda sina gäster, samt aldrig burit en bricka med 15 öl på, på en gång. Den lördagen var en av de mest stressiga dagarna i mitt liv, och till på köpet hade jag glömt mitt snus hemma, så det var bara att köra på och slåss mot tid, tålamod, otåliga gäster och små galna nikotinmonster i huvudet. Hur som helst gick det bra för att vara min första dag, och jag är övertygad om att det är ett jobb där jag kommer att trivas som fisken i vattnet när jag har kommit in i allt. Jag längtar redan tills nästa gång jag får jobba, så jag kan öva upp och förbättra, strukturera upp hur jag ska lägga upp beställning, "bongandet", servering, betalning, bordsstädning och det lilla extra som leder till fina dricks.

Igår var jag ledig och gick tills Ungdoms infon där man får skriva ut sitt CV gratis. Jag hade sett på finn.no att Scandic Edderkoppen, som ligger två minuters promenad från oss, där jag även var och lämnade in mitt Receptionist-CV,  sökte halvtidsservitörer inför sommaren. Så jag skrev ett personligt brev till CVt, skrev ut det på ungdoms infon och gick dit och lämnade in det. Några timmar senare fick jag ett personligt svar på mailen från deras restaurantchef, som skrev att mitt CV "såg otroligt intressant ut" och ville att jag skulle komma på intervju som imorgon. Så det ska jag, och ni får hålla tummarna för mig att jag får det jobbet med, så jag kan bli en riktig svensk "money-maker" i Norge. 

Nu blev det ett hemskt långt inlägg det här, hoppas att ni orkade läsa!



Här är bild på borden som jag ansvarade över i lördags, bilden är från lektern.no

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback