"fudgeiga" brownies

I söndags bakade jag brownies, de blev riktigt "fudgeiga" och goda. Jag hade aldrig bakat brownies förut och ville åt den kladdiga typen, nästan tryffel-aktiga brownies, men för det måste man ha mycket mer choklad än vad jag hade, så det blev fudge-varianten istället, mycket gott det med.


3 dl Vetemjöl
4 st Ägg
6 dl Socker  
3 tsk Vanillinsocker
1 dl Kakao
0,5 tsk Salt 
200 g Smör
200 g Hackad mörk choklad
+ ev. lite hackade nötter

Smält smöret och låt det svalna. Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker poröst. Blanda de torra ingr. i en skål och vispa sedan ner dom i smeten. Tillsätt det avsvalnade smöret. Rör tills smeten är slät. Häll i 150g av den hackade chokladen, resten strör du ovanpå innan gräddning.
Lägg bakplåtspapper i en form eller plåt, ca 20 x 40. Grädda i ca 30 minuter (allt beroende på hur kladdig du vill ha den, ibland kan de behövas gräddas upp till 45 min pga formen storlek) i mitten av ugnen. 

Låt svalna och skär upp i rutor. Förvara i väl tillsluten burk eller påse så håller de sig "fudgeiga" länge.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vafan är det dära för ett recept??

Det smakar ju skit

2011-10-20 @ 16:05:42
Postat av: Johanna Johansson

Till dig där ovan, det kanske är du som smakar skit i käften? Med mycket vänliga hälsningar Johanna som fick en mycket god kaka ;-)

2012-03-10 @ 16:28:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback