pelargonen

Det är inte bara jag och Dave som trivs fruktansvärt bra i lägenheten, vår pelargon gör det med! Vi fick den av mamma och pappa när de var och hälsade på i slutet av maj, men dessvärre försvann alla blommor och den började nästan vissna för att det inte var tillräckligt ljust i Annexet. Men här, inne i vårat kök trivs den hur bra som helst! Den växer så man kan se skillnad på en dag och det kommer nya blommor. Detta har hänt på lite mer än en vecka! Fantastico! Nu oroar jag mig lite bara över hur jag ska fortsätta sköta den för att den ska fortsätta må bra. Måste man plantera den i en större kruka? Bör man klippa ned den? Moster Bitti eller mamma kanske kan bidra med lite hjälp så jag kan få lika gröna fingrar som er tids nog?
Två nya blommor har dykt upp under nio dagar!

Kommentarer
Postat av: Mammi

Va kul att pelargonen (och ni) trivs så bra i lägenheten! För att den ska bli kraftig bör man klippa ner den även om det finns knoppar, (gör ont inta bara då "knoppar brister"), men vänta ytterligare ett tag går säkert bra.

Kram

2011-09-30 @ 19:03:14
Postat av: Anonym

Hej Lollo



Njut av pelargonen så länge den är fin och sköt den som vanligt men minska på gödsling (om Du gör det). På vintern skall den ha en viloperiod då Du vattnar sparsamt - bara håller den vid liv. När våren kommer skär Du ner den, planterar om den eller ger den ev bara ett nytt lager jord överst (skrapa bort så mycket av den gamla jorden som möjligt). Sätt den i ett soligt fönster, börja vattna mer rikligt - och vänta på att den blir lika fin som i år. Det är tacksamma blommor.På vintern, när den inte blommar, kan den stå litet i skymundan om Ni har en sådan plats. Men den behöver litet ljus.



Lycka till. Hälsn

Bitti

2011-10-04 @ 17:56:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback