i julklapp: burkar!

Efter som jag själv tycker att det är så spännande med vad vänner och bekanta har fått i julklapp, så tänkte jag att jag kan visa er lite av det som jag själv fick. 

De som känner mig vet att jag har en förkärlek till burkar, gamla som nya, men helst gamla. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, men jag blir så nyfiken av dem. Vem har haft den här? När var den här burken ny? Vad har förvarats i den? Och det bästa är när man får en gammal, smått rostig, burk med små kaksmulor i, då får man fundera på vad för sorts kakor som legat i den. Har kakorna ätit till 11-kaffet var dag eller har det varit fina kakor som endast plockats fram för fina bjudningar. Så först ut är de här julklapparna:
Den här gamla burken fick jag av Dave, han hade hittat den i en antikaffär här i Oslo, så jag kan anta att den har varit i ett norskt hem innan den kom till mig. Nu står burken i vårat vardagsrum (efter som jag redan har så många i köket) och jag har fyllt den med hårsaker.
Dessa fina burkar fick jag av mamma, de är nya och kommer från von Otterska-villan, jag tycker att de är så fina och jag älskar locken! Burkarna har, båda två, fått plats i köket, i "Kakburken" ligger det för tillfället hallongrottor som jag bakade förra veckan, och efter som jag har en annan burk med kaffe i så har jag i den här kryddpåsar.
Den här mindre burken fick jag också av Dave, även den hittade han i samma antikaffär i Oslo. Burken är gammal och rostig och efter att snokat runt lite på internet anar jag att en norrman, som varit på besök i England, har köpt den som souvenir från Kung George V och Drottning Marys silverbröllops-jubileum, som var år 1935. Burken är som sagt mindre, och jag har ingen aning om vad den användts till tidigare, men nu förvarar den mitt broderi-garn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback