tomatsoppa a lá ljung

som så många vet älskar jag mat. laga, äta, näringslära, allt om mat intresserar mig, förutom snabbmat och halvfabrikat, det hatar jag.
varje årstid blir jag sugen på att laga speciella maträtter, på hösten blir det mycket soppor och grytor. idag blev det tomatsoppa. lättlagad och supersnabb att göra, perfekt på torsdagar när både veckan och energin börjar ta slut.

Så tänk på att receptet nedan tar mellan 15-30 min nästa gång du tänker köpa ett paket med äckligt färdig-soppa-pulver!

 

Ingredienser, 4 pers


1-2 vitlöksklyftor

1 stor gul lök

1 burk (400-500g) krossade eller passerade tomater

6 dl vatten
1 dl grädde

2 buljongtärningar, grönsak

2 msk tomatpuré

Salt

Svartpeppar

Socker

1 msk torkad basilika
(Är man jätte hungrig kan man koka pasta och ha i också)

1. Finhacka vitlök och gul lök. Fräs i en traktörpanna eller kastrull, men tänk på att den måste rymma all vätska sedan!

2. Häll ner tomaterna, tomatpurén och basilikan, rör om och låt koka upp lite snabbt

3. Häll ner vattnet (jag brukar koka upp det i vattenkokare först för att det ska gå snabbare). Lägg ner buljongtärningar. Låt koka 5-10 min

4. Salta, peppra och ha i lite socker (för att tomatsmaken ska bli mindre syrlig, men inte nödvändigt). Häll ner grädden och koka en stund till. Sen är det klart!

Kommentarer
Postat av: fia

jag tror fan jag ska göra tomatsoppa snart ! tack för tipset baby.

2009-09-24 @ 23:27:42
Postat av: Anonym

Antar att receptet är för 1 person?

2009-09-24 @ 23:39:26
Postat av: sandra

ååh, jag skulle hemskt gärna vilja ha receptet på morotsoppan som du gjorde, jag drömmer om den helt seriöst! urgod!

2009-09-25 @ 12:16:26
Postat av: lollo

ååh! gulle-sandra! tack! jag ska laga den till dig nästa vecka, och fixa en kopia på receptet då också!

2009-09-26 @ 11:34:07
URL: http://lolloljung.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback