malta pt 3, valetta pt 1

som sagt så var staden vi bodde i väldigt amerikaniserad och icketypisk Malta. därför letade vi upp en av många bussar mot Valetta, Maltas huvudstad. redan på bussresan dit började vi se mer av "det riktiga Malta", och när vi kom fram fick vi en bra känsla båda två. Valettas busscenter som ligger precis utanför deras stadsport var både fint och praktiskt, runt Triton fountain, en jätte stor rund fontän, avgår nämligen alla bussar. och så fort man kommer innan för den mäktiga stadsporten märker man av det typiska Malta. stora, vackra hus med gröna balkonger.

vi strosade runt i Valetta i flera timmar och bara kollade, och vi båda var väldigt imponerade av hur mysigt och fint allt var. eftersom att jag hade köpt en bok om Malta och dess sevärdheter var jag mån om att besöka ett café från 1837, Café Cordina, dessvärre höll de på att stänga när vi gick dit, men jag hann få en skymt av det och det var bland det finaste jag sett. eftersom att vi återvände till Valetta vår sista dag så gick vi dit då, och det ska farao få ett eget inlägg så värt var det.

dessutom testade jag Maltas nationalrätt; Stuffat Tal-Fenek, kanin i rödvinsås. jag kände mig rätt hemsk till en början, men jag hade lovat mig själv att våga testa, och det var faktiskt riktigt gott om man inte tänkte på att det var kaninkött.




busscentralen


triton fountain


typiskt maltahus












det var tydligt att Malta har varit en brittisk koloni








jag hade precis beställt in kanin och var rädd


nationalrätten; kanin i rödvinsås


Evve safeade med kyckling



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback