fars dag-middag: porterstek

Idag är det, som bekant, fars dag. Jag gratulerade min pappa med att laga en fantastisk porterstek till middag, och han tyckte att det var den godaste porterstek han ätit i hela sitt liv, lyckat minsann! Övriga familjen höll med honom, inklusive jag själv, dock tycker jag att mormors porterstek ändå är snäppet vassare. Här kommer recept:

Du behöver:

1–1 ½ kg benfritt nötkött, t.ex. fransyska, bog, högrev
1 flaska (33 cl) porteröl
1 dl outspädd svartvinbärssaft
1 dl kinesisk soja
10 st torkade enbär
8 st svartpepparkorn
1 msk torkad rosmarin
2 gula lökar
1 morot

Sås:
Spadet från steken
2 dl grädde
5 msk vetemjöl + lite mjölk att reda med

Torka av köttbiten, salta och peppra det en aning, och lägg det i en stekgryta. Bryn köttet runt om och skala undertiden lök och morot. Dela moroten och lökarna i stora bitar bitar och lägg sedan ner dem i grytan när köttet brynts färdigt.
Häll ned portern, sojan, svartvinbärssaften,  rosmarinen, enbären och svartpepparkornen.

Låt sedan allt koka i 30 minuter under lock. Vänd det och stick ned en köttermometer mitt i köttet. Koka alla ingredienser tills köttets innertemperatur är 72 grader.

Låt köttet ligga kvar i spadet ca. 15-20 min, och koka då potatisen, samt fixa ev. tillbehör. Jag serverade med smörstekta morötter och inlagd gurka, smidigt och bra. Dessvärre hade jag glömt att köpa svartvinbärsgelé, men det är annars ultimat till.

Plocka upp steken och vira in den i folie, sila av spadet och häll över det till en kastrull, häll i grädden och låt koka upp. Blanda sedan mjölet med lite mjölk till en redning, och när såsen kokar är det bara att hälla i redningen och vispa undertiden. Smaka av med lite salt och låt såsen sedan puttra när du skär upp köttet i tunna skivor. 

Klart!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback