lax med kokt potatis och romsås

På Kiwi, en matbutik här i Norge har de ett så kallat "God helg-erbjudande". God helg-erbjudandet är en finare bit färskt kött för 17 NOK. Det kan vara kycklingfilé, entrecote, lax eller lite vad som helst, oavsett så kostar det 17 NOK per bit, och det är rejäla bitar. I helgen var det 200gs bitar lax, jag och Dave slog givetvis till. God helg-erbjudandet är i min mening ett mycket smart försäljningsknep, jag och Dave som vanligtvis handlar på lågpris-butiken Rema 1000 handlade såklart hela vår matkasse på Kiwi (som iofs är en hyfsat billig matkedja också) eftersom vi ändå var där för God helg-erbjudandet. Dessutom tror jag att många, liksom jag, resonerar som så att när man ändå köper en lyxigare bit kött, till ett billigt pris, så vill man ha lite exklusivare tillbehör till köttet. Smart, Kiwi! Fler borde anamma ert God helg-erbjudande och skapa en sann win-win-situation. Kiwi har dessutom ekologiska grönsaker till ett billigare pris än vad de flesta andra matbutiker säljer icke-ekologiska grönsaker för, vilket jag uppskattar massor.

Jag och Dave stekte våra färska laxfiléer i grillpanna, till dem  improviserade vi ihop en jättegod romsås, och till det hade vi neutral kokt potatis samt bladspenat och finhackad röd- och gräslök. Det blev verkligen helt gudomligt gott!

Till 2 pers.

2 bitar laxfilé
4 st potatisar
Salt
Citronpeppar
+ Grönsaker, bladspenat, sparris, sockerärtor eller liknande

Romsåsen:
2 dl creme fraiche
ca 2-3 msk majonnäs
ca 75 g rom (vilken sort du har råd med)
en liten rödlök, finhackad
gräslök, finhackad
Salt & peppar

Gör så här:

1. Skala potatisen och koka den. Finhacka rödlök och gräslök, spara lite att ha till maten. Blanda creme fraiche, majonnäs och romen. Häll ner röd- och gräslöken, salta och peppra och smaka av. Ställ i kylen när du är nöjd.

2. Ta fram laxfiléerna, krydda dem med citronpeppar och salt. När det är ca 5 min kvar på potatisen, stek laxen i grillpanna med skinnsidan nedåt på hög värme i ca 1½ minut. Sänk värmen till låg/medel och vänd laxen så att andra sidan får lite färg. Vänd sedan tillbaka till skinnsidan och stek på lågvärme tills laxen är genomstekt. Var noga med värmen, steker du den på för hög värme blir laxen torr, det ska vara så att köttet nästan trillar isär (se bilden ovan). Häll av potatisen, skölj/tillaga grönsakerna och ät på direkten!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det ser verkligen gott ut, va duktiga ni är, bra att passa på att handla när det är billigt! Vem har lärt er detta "tänk"? Kram

2011-04-03 @ 21:21:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback