glöggfudge

Förra veckan bakade jag dessa fantastiskt goda glöggfudge. Fudge är för mig julens allra viktigaste godis, det finns inget bättre än det! Det här receptet är från tidningen Hembakat, som är en jättemysig tidning, fylld av goda recept. Här har ni det:

 

Vanligtvis när jag gör fudge burkar jag ha ca en-två matsked glukos i, då får fudgen en helt annan konstistens. Med glukos blir fudgen åt det smuligare hållet än åt det kladdiga, och då slipper man även att slå in dem i papper. Glykos kan du köpa på apotek.

Glöggfudge, 50–60 st bitar

3 dl grädde
1 1/2 msk kakao
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
50 g smör
100 g hackad mörk choklad, 70 procent
2 msk vinglögg
1/2 tsk kanel
(ca. 2 msk glukos)

Gör så här
1. Häll grädden i en tjockbottnad kastrull. Vispa ut kakaon i grädden.
2. Tillsätt socker, sirap och smör. Koka upp och låt smeten koka tills den når en temperatur på 125 grader.
3. Rör i den hackade chokladen, glögg och kanel. Rör om till en slät smet.
4. Häll smeten i en form, ca 22 x 22 cm, med bakplåtspapper i botten.
5. Låt fudgen kallna helt innan du skär den i bitar.
6. Skär i bitar, slå in i vitt eller brunt bakplåtspapper, sätt ett litet snöre runt, lägg i en fin burk och förvara i kylskåp.


Kommentarer
Postat av: m

Ser jätte goda ut! Kan upplysa om att glukos numera finns att köpa i vanl matbutik, tydligen bara tiondelen så dyrt som på apoteket. När du kommer hem måste du göra dem, själv gjorde jag kola m lingon i igår, blev uppskattade på grötfesten idag!

Kram

2011-12-17 @ 22:02:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback