hemmagjorda pepparkakor

En sak kan jag inte förstå, jag ställer mig gång på gång följande fråga. Varför köper man pepparkaksdeg? Jag kan förstå människor som inte tycker om att baka, eller som inte har tid att baka och köper färdigbakta pepparkakor, men varför köper man pepparkaksdeg?! Pepparkaksdeg är ju bland den enklaste deg man kan göra! Det svåra med pepparkakor är ju att få dem riktigt tunna och krispiga, med andra ord att kavla och kavla och mjöla och hit och dit. Det kan vara trixigt, men att göra degen är ju så superduper lätt! Därför uppmanar jag nu er alla som planerar in pepparkaksbak innan jul att gör degen själva! Det är så lätt och det blir så mycket godare! Det här receptet har jag fått av min mormor, hos mormor bakade vi alltid pepparkakor innan julen när vi var små, och mormor gör alltid degen själv, dessutom gör hon de godaste pepparkakorna av alla. Nu ska jag dela med mig hennes fantastiska recept, här har ni det!

Mormor Evas pepparkakor
1 dl grädde
3 dl ljus sirap
4 dl strösocker
2 hg smör
2 msk ingefära
2 msk malda nejlikaor
1 tsk kanel
1 dsk (dessertsked) bikarbonat
ca. 700 g vetemjöl
Smält smör och sirap på svag värme, låt svalna. Blanda sedan i övriga ingredienser. Arbeta degen väl och låt degen vila över natten. Baka sedan ut pepparkakorna och grädda ca. 5-8 min i 190°.
Kristyr
4 dl florsocker
1 äggvita
2 krm ättika
Vispa äggvitan med elvisp tills den blir riktigt hård. Blanda sedan ned ättikan, tillsätt florsockret och rör om ordentligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback