hemmagjord pizza i sängen

Ikväll lagade jag och Dave pizza till söndagsmiddag, och slöa som vi mestadels har varit idag så åt vi den i sängen. Mysigt och söndagslyxigt! Tidigare idag har jag skypet med halva släkten, mormor, farmor, mamma, pappa, min bror och syskonbarnen, det var verkligen jättekul. Sen var jag och Dave ute och promenerade en stund och resten av dagen har vi bara passat på att njuta av att det är söndag.

Här kommer recept på den ultimata slappar-söndagsmiddagen:

Pizzadeg 4 pers.

50 g jäst
4 dl vatten
3 msk olivolja
1 tsk salt
10 dl vetemjöl

1. Värm vattnet till 37 grader. Smula sönder jästen i en bunke, häll i olja och salt.
2. Häll ner det fingervarma vattnet i bunken och rör tills jästen löst upp sig.
3. Häll på mjölet och blanda till en deg. Låt jäsa i 30 min, övertäckt med bakduk.
4. Sätt ugnen på 225 grader. Mjöla arbetsbänk/bord och baka ut.

Under tiden degen jäser är det perfekt att göra tomatsåsen, den kan man göra lite hur man vill och höfta med ingredienserna hur man vill. I våran hade vi:

1 burk krossade tomater
ca 2-3 msk tomatpuré
ca 2-3 msk olivolja
Basilika
Rött vin

På pizzan hade vi knaperstekt bacon, champinjoner och paprika, men man kan givetvis ha precis vad man vill. Till den slängde jag ihop en snabb vitlöksås på gräddfil, lite majonäs, vitlök, salt och peppar, drömgott!





Kommentarer
Postat av: Mammi

Pizza i sängen!!!! Inget för mej, men nog ser den god ut alltid, tur att man är mätt av te o macka.

Kram

2011-02-28 @ 20:15:15
Postat av: bitti

Håller med! Kram Bitti

2011-02-28 @ 20:34:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback