nyårsmiddag 2010 - förrätt

Jag och Dave avslutade år 2010 med att laga och äta en fantastiskt god trerättersmiddag, vi fick även sällskap av Fia och till desserten även Lina.

Till förrätt lagade vi Purjo och rödlöks minipajer med vitt vin, dill och lite smått och gott, och till den pilgrimsmusslor.


Ingredienser till 10 pers.
Pajdegen:

1,5 dl vetemjöl
4 msk smör (ca 60 g)
1 msk vatten
Fyllningen:

En halv purjolök
1 vitlöksklyfta
1 rödlök
1 dl lätt creme fraiche
2 msk torrt vitt vin
2 ägg
Lite dill (spara lite till garneringen)
0,5 tsk salt
0.5 krm cayennepeppar
lite svartpeppar

10 st Pilgrimsmusslor
5 st Körsbärstomater
1 st vitlöksklyfta till musslorna
Olivolja

Gör så här:

1. Hacka samman mjöl och smör, gärna i matberedare, men för att spara disktid så gjorde jag degen förhand. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg.
2. Tryck eller kavla ut degen i 10 små aluminiumfolieformar. Ställ formarna i kylskåpet ca 30 min.
3. Sätt ugnen på 225°. Skala och strimla rödlök och purjolök. Skala och finhacka vitlöken. Fräs grönsakerna i smör ca 5 min och låt det sedan svalna.
4. Vispa samman creme fraiche, vin, ägg, lite finhackad dill och övriga kryddor. Ställ pajformarna på en plåt.
5. Fördela "lökfräset" i formarna och häll på äggstanningen. Grädda mitt i ugnen ca 20 min.
6. Värm upp en stekpanna med olja, lägg i finhackad vitlök och musslorna och stek på högvärme, ca. 1 minut på varje sida. Lägg även i körsbärstomaterna som du delar i två delar och stek dem i vitlöken.
7. Lägg upp!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback