små pariservåfflor

Idag skulle jag, som ni vet, få ut lite av mitt pysselsug, jag skulle baka kakor till min farmor som fyller år på lördag. Jag hade beslutat mig för att baka pariservåfflor, men eftersom att de helst ska vara dagsfärska så väntar jag tills fredag eftermiddag. Istället bakade jag pariservåfflor åt mig och min kära vän Anna istället. Jag har aldrig tidigare bakat det, bara mumsat på det på diverse caféer, och gud så gott det är! De är aningens krångliga att baka, eftersom att degen i största del består av smör kan den vara lite bångstyrig, då risken finns att degen smälter och för att den kladdar något otroligt. Jag lärde mig att A och O är mycket mjöl när man bakar ut dem, annat att tänka på är att kavla dem med mycket socker för att få den krispiga konsistensen. Smördegs-problemen är dock väl värt den lilla mödan, pariservåfflorna blir himmelskt goda!








Ingredienser 10-15 kakor

Degen
150 g smör, kallt
2,5 dl mjöl
2,5 msk vatten
Strösocker till kavlingen

Smörkrämen
100 g rumstempererat smör
1,5 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker

1. Lägg fram smöret till smörkrämen, det tar lite tid innan det når rumstemperatur.  Finfördela det kalla smöret i mjölet, gärna i matberedare. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Låt degen vila svalt ca 1 timma.
2. Sätt ugnen på 250°. Kavla ut degen på mjölad bänk till ca 3 mm tjocklek. Ta ut kakor med ett runt mått, typ pepparkaksform, 5–6 cm i diameter. Strö ut strösocker på bakbordet och kavla varje rundel i sockret med en kruskavel så att de blir något tunnare och lätt ovala. Vänd kakorna under kavlingen så att båda sidor blir sockriga.
3. Lägg kakorna på bakpappersklädda plåtar och grädda mitt i ugnen ca 5 min. Kakorna ska pösa upp lite och få svag färg. Låt kallna på galler.
4. Rör smöret poröst tillsammans med flor- och vaniljsocker. Bred smörkräm på häften av kakorna och lägg därefter ihop till dubbla ”bakelser”.

Ps. Mörda inte bakverken genom att byta ut smöret mot margarin!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback