förbannad

På Bus4you, som jag alltid reser med, kan man boka platser på bussen. För 30 kronor/person får man reservera en specifik sittplats. Något som kanske är bra om man är flera som reser och vill sitta tillsammans, men som jag aldrig riktigt orkar bry mig om. Nyligen stannade bussen till i Borås och en gammal dam i 85-års åldern sitter framför mig, och har gjort sen i Jönköping. Vad jag tror var hennes son, såg till att hon satt bra och kände sig trygg och sa hej då och allt, och jag märkte att denna gamla dam åker inte buss allt för ofta, vilket inte är så konstigt med tanke på hennes ålder. När bussen varje fall stannar till i Borås kliver det på ett par i 40-års åldern, går fram till den gamla damen, viftar med deras biljett och säger att de har reserverat platsen som damen sitter på, och den tomma stolen bredvid. Damen säger att hon inte såg någon skylt om det och blir genast ängslig. "Nej, det står här på biljetten! Du får upp och hoppa och sätta dig någon annanstans!" säger mannen i förhållandet. Den stackars gamla damen börjar oja sig över vad hon ska sitta och efter ett tag ropar någon längre bak att det finns en plats ledig där. Den gamla damen tar sig knappt upp ur sätet men flyttar på sig varje fall, och det nu belåtna paret sätter sig ner. Jag var en jävla millimeter från att tänka högt till paret "Hur fan tänker ni nu era jävla idioter? Ska en stackars, ensam, gammal dam behöva flytta på sig för att ni nödvändigtvis måste sitta jämte varandra i en jävla timma! Det tar en timma att åka till Göteborg, som är ändhållplatsen, och ni måste sitta jämte varandra! Vad är ni för osäkra jävla idioter som inte kan sitta på spridda platser i en jävla timma, så en gammal dam kan få sitta kvar! Fy fan för er, skäms ni inte?" Men, jag tänkte tyst för mig själv, och nu ångrar jag mig lite. Att de inte skäms, det osäkra jävla paret framför mig, det är så jag blir åksjuk av att sitta bakom dem och inte säga något.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback