bild sju, en bild som du aldrig lagt upp

Idag fick jag ett fantastiskt fint meddelande på facebook, det löd: "Blir alltid så jäfla hungrig av att läsa din blogg. Mhm, pizza. Brb" Meddelandet, eller snarare komplimangen var från min vän Johan Eriksson. Jag blev verkligen jätteglad, så dagens bild, en bild jag aldrig lagt upp innan, är på denna köttfärspaj jag lagade för ett tag sedan. Den är jättegod, och jag hoppas att Johan blir hungrig igen.

Johan, om du läser, här har du receptet, sätt igång och laga!

Köttfärspaj med rutnät 4 pers.

Pajdegen:
2 dl grahamsmjöl
1,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
75 g smör
Ca 0,75 dl vatten

Fyllning:
400-500 g köttfärs
1 st paprika, hackad eller skivad
1 stor gullök, hackad eller skivad
1-2 vitlöksklyftor, pressade
4-5 champinjoner, skivade
1 st köttbuljongtärning
0,5 dl grädde
0,25 dl créme fraiche
2 msk chilisås
2 msk tomatpure
2 ägg
1 dl mjölk
100-150 g ost, riven eller tärnad
salt & peppar

Gör så här:
Sätt ugnen på 225°

Kör degen i matberedare, eller knåda ihop för hand om du inte har matberedare.
Kavla ut eller tryck ut degen i pajformen, spara en bit till rutnätet.
Nagga degen med en gaffel.
Ställ den kallt i kylskåpet under tiden du fixar fyllningen.

Fyllningen.
Bryn paprika, champinjoner, lök och vitlök tills den blir mjuk.
Tillsätt köttfärsen och bryn tills den får färg.
Salta och peppra.

Tillsätt buljongtärning, grädde, créme fraiche, chilisås, tomatpuré.
Låt koka några minuter.

Vispa under tiden ihop äggen med mjölken.

Ta fram pajskalet.
Fyll med köttfärsröran. Häll över äggstanningen.
Fördela osten på. Kavla och skär ut strimlor av resterande pajdeg, lägg på så de bildar ett rutmönster. Pensla med ägg.

Grädda ca 25-30 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback