lax, spenat och räkpaj

Förra veckan så var jag sugen på paj. Paj med gravad lax, spenat, räkor. Vitt vin och dill i äggstanningen. Jag kikade efter lite recept men hittade inget åt det hållet. Så till slut letade jag upp ett grundrecept på pajdeg och äggstanning, la till det jag ville och komponerade ihop den precis så jag ville ha den. När pajen var klar tog vi med den till kära vänner,  och jösses så uppskattad den blev! Både av mig, Dave och alla vänner. Den var så god att pajen jag gjorde, då för 12 personer, blev helt uppäten av 7 personer, så dagen därpå var jag tvungen att göra den igen, för jag och Dave kunde inte riktigt få nog av den. Ikväll har jag gjort den igen, fast till mamma och pappa. Här kommer receptet:
Ingredienser 8 pers.

Pajdegen:
3 dl vetemjöl
1 krm salt
150 g smör 
1 msk iskallt vatten

Äggstanningen:
4 ägg
4 dl mjölk
1 dl grädde
5 msk vitt vin
2 dl riven ost
1 fiskbuljongtärning, smulad
Dill, så mycket man vill ha
Salt och peppar

Fyllningen:
200-300 g lax, gravad eller rökt
Räkor, hur mycket man vill
Färsk bladspenat, hur mycket man vill
1 rödlök, skivad

Gör så här:

1. Tärna smöret och blanda snabbt ihop med mjölet och saltet. När du fått ihop det till en deg, häll på vattnet och blanda i det. Vira degen i plastfolie och lägg i kylskåp en timma.

2. När degen vilat i kylen i 30 min, sätt ugnen på 200 grader. Skala räkorna.  När ytterligare 30 min gått, ta ut degen och tryck eller kavla ut pajdegen i en pajform. Nagga kanterna och botten. Förgrädda i ugnen i 15 minuter.

3. Vispa ihop alla ingredienser till äggstanningen. Skär upp rödlöken i tunna skivor och bryn på medelvärme.

4. Varva spenat, lax, räkor och rödlök i det förgräddade pajskalet. Börja med spenat och avsluta med rödlök, så får du fin färg på pajen sedan. 

5. Grädda i ugnen på 200-225 grader i 30 min, ta sedan ut den och lägg på aluminiumfolie så ytan inte bränns. Ställ in i ugnen ytterligare 30 min.
6. Servera med en sallad, gärna med bladspenat i! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback