morotssoppa & ljusa frallor

Igår var jag sjukt sugen på morotssoppa, en soppa min kära mamma ofta gjorde när jag var liten. Den morotssoppan valde jag alltid på mina födelsedagar då man i min familj fick välja mat när man fyllde år, det var och är den absolut godaste soppan jag vet och det är få saker jag kan bli så sugen på som den. I fredags och lördags när jag jobbade ute på Lekter´n och var genomfrusen när jag kom hem har jag varit sjukt sugen på den, men inte riktigt haft orken till att laga något, igår fanns suget och orken så den älskade morotssoppan blev gårdagens middag. Till soppa måste man ha nybakat bröd, så till den bakade jag ljusa frallor med sesamfrö, supergott! Ett tips är att Göra degen till frallorna först, riva morötterna medan den jäser, baka ut frallorna, och medan de jäser andra gången så kokar man ihop soppan, på så sätt blir allt klart samtidigt. 










Morotssoppa, till ca 4 personer

½ kg morötter
2 st gula lökar, normalstora
1,5 l vatten
1 st grönsaksbuljongtärning
1-2 dl grädde
0,75 dl ljus maizena

Skala morötterna och riv dem, grovt eller fint spelar mindre roll, jag brukar köra på lite av varje. Skala och hacka löken, bryn på medelvärme i stekgryta eller stor kastrull. När löken mjuknat, häll ner de rivna morötterna. Bryn tills även morötterna börjat mjukna. Häll på 1,5 liter vatten och grönsaksbuljongtärningen, rör om (vill du att det ska soppan ska bli klar snabbare, koka vattnet i vattenkokare innan du häller på det). Koka med lock på i ca. 20-30 minuter, ju längre tid, desto mer smak. Häll på grädden och koka upp igen, häll ner maizena och vispa en minut medan det kokar, annars kan maizenan klumpa sig. Låt puttra 5-10 minuter, klart! 

Ljusa frallor med sesamfrö-topping, ca 16 st

5 dl mjölk
50 g jäst
4 msk olja
1,5 tsk salt
2 msk honung
12-14 dl vetemjöl (vill man ha lite grövre frallor är det bara att byta ut några deciliter vetemjöl med ex. grahamsmjöl)  

1 st ägg, till pensling
sesamfrö

Värm mjölken till 37 grader. Smula sönder jästen i en bunke. Rör sedan ut jästen i lite av mjölken. Tillsätt resten av mjölken samt oljan, saltet, honungen och nästan allt mjöl, spara lite av mjölet till utbakningen. Blanda ihop degen tills den blir smidig och släpper från bunken. Täck med bakduk och låt jäsa i 30 minuter, sätt på ugnen på 225 grader. Knåda degen snabbt på mjölad yta och dela i 16 st frallor. Rulla delarna till bollar och platta sedan ut dem till rundlar, ca 1-2 cm höga, beroende på hur breda frallor du vill ha när de är klara. Jag själv föredrar bredare och mindre höga, föredrar man dem tvärtom, så platta inte ut bullen. Lägg sedan på plåt med bakplåtspapper , täck med bakduk och låt jäsa ytterligare 30 minuter. Pensla med ett vispat ägg och strö på sesamfrön, grädda i mitten av ugnen ca 6-8 minuter. Låt svalna en aning på galler och ät dem medan de fortfarande är varma.

Kommentarer
Postat av: Sandra

ååååh, morotsoppan, den ska jag göra imorgon!!!

2011-03-30 @ 22:28:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback