lyxmiddag med pepparsås

Jag har jobbat hela veckan, utan i torsdags, varav lite dålig uppdatering. I början av veckan hade vi svenskt besök i form av Mårten, Felix, Saga och Victor! Väldans trevlig, trots att jag jobbade frukost och inte kunde vara vaken och kalasa särskilt sent. Igår hade jag och Dave fredagsmys, Kiwi hade återigen ett värt helgerbjudande, pepparbiffar á 150 gram för 17 NOK! Det köpte vi, och Dave gjorde klyftpotatis och färsk sparris och jag lagade pepparsås och allt blev så gott att vi unnade oss lite rödvin som dryck.
Pepparsås, 4 portioner

2 msk rosépeppar
2 msk grönpeppar
2 msk svartpeppar
4 st schalottenlökar
1 msk smör
1 msk tomatpuré
2 msk vetemjöl
3 dl vatten
1,5 dl kalvfond
2 tsk socker
1,5 dl grädde
1 dl rödvin
1 msk dijonsenap
1 msk soja
ev. lite salt
Gör så här:
1. Mortla/krossa pepparkornen fint.
2. VHacka löken, och fräs i smöret i en traktörpanna ca. 1 minut.
3. Häll ned tomatpurén och pepparn, fräs ytterligare en minut.
4. Tillsätt vetemjöl, rör om under tiden det fräser i ca. en minut till.
5. Häll ned vatten och kalvfond och koka ihop.
6. Tillsätt socker, rödvin, soja, dijonsenap och grädde. Koka ihop. Låt puttra så länge du har tid men minst 15 minuter.

Kommentarer
Postat av: Mammi

Ni är så duktiga på att laga mat o va billigt kött! Kanske i "rödaste" laget för mej men det såg ändå väldigt gott ut. Hoppas det bli ngt bra ex-pris på Kiwi när Max o jag kommer t Oslo, förhoppningsvis får vi avnjuta ngt likvärdigt då!!!!!!!!!!!!!!! Kram

2011-05-21 @ 21:26:02
Postat av: Vanessa

Gottit!!!!

2011-05-23 @ 16:06:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback