niceville och napoleonbakelse

De senaste veckorna har jag läst boken Niceville (originaltitel The Help) av Kathryn Stockett, och åh så bra den är! Jag har dragit mig i flera dagar NU för att läsa de 20 sista sidorna, jag kände redan i början av boken, att den här får aldrig ta slut. Men every good thing must come to an end, som man brukar säga, jag har bara dragit mig för när jag ska avsluta den, som sagt. Jag ville inte göra det på kvällen, för då trodde jag inte att jag skulle kunna sova sen, jag ville inte göra det på morgonen för då var jag rädd att hela dagen skulle kännas förstörd i och med att jag avslutat något jag inte velat och tomhets-känslan i mig skulle vara ett faktum. Men idag när beslöt jag mig för att äta en napoleonbakelse, som jag fick på jobbet igår, till mitt morgonkaffe i soffan så kände jag att det nog var det närmaste ett värdig slut jag kunde ge boken, så sagt och gjort. Jag har nu läst ut boken om tre kvinnor i 1960-talets amerikanska södern. Två färgade och en vit, deras livöden och historier och om hur de i hemlighet skriver en bok om hur det är att vara en svart hemhjälp åt en vit familj i 60-talets orättvisa Jackson, Missisippi. Jag känner mig inte tom nu, jag längtar efter att se filmen som hade bio-premiär i Sverige i fredags och jag vill rekommendera er alla att läsa den, den är en av de absolut bästa böcker jag har läst, köp den nu!


Kommentarer
Postat av: karin

Jag har också läst boken tyckte den var kanon.

2011-09-28 @ 14:59:08
Postat av: Mammi

Typiskt mej, fick den i födelsedagspresent och började läsa 100 sidor men sen blev det korsord igen! Måste plocka fram den igen förstår jag.

Kram

2011-09-30 @ 18:56:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback