vaniljbullar på normaltvis

Sist jag bakade vaniljbullar var det på våning två i "det stora huset" här i Oslo. Om ni läst sen tidigare vet ni att jag bakade dem på ett mycket spartanskt vis. Eftersom att köket där varken hade kavel, plåtar, pensel eller galler och det i Norge inte finns varken bullformar eller pärlsocker så använde jag en vinflaska, lasagneform, sked, diskställ, muffinsformar och rörsocker som surrogat. Lyckan var total igår när allt man behöver för att, på ett normalt sätt, baka bullar, fanns i Annexets kök. Dessutom köpte jag med mig bullformar och pärlsocker när jag var hemma i Gränna sist, så här kommer bullar på normaltvis.







 

Vaniljbullar ca. 45-50 st

Degen:
150 g smör
7,5 dl mjölk
75 g jäst för söta degar
2,25 dl socker
1 tsk salt
1 1/2 tsk malen eller stött kardemumma (kan uteslutas)
22-23 dl vetemjöl

Fyllning:
300 g rumstempererat smör
1,75 dl vaniljsocker
1,75 dl strösocker

Gör så här:

1. Ta ut smöret till fyllningen så att det är rumstempererat lagom tills det är dags för fyllningen. Smält smöret till degen och häll sedan på mjölken, låt det bli fingervarmt (37 grader). 

2. Smula jästen i en stor bunke och rör ut den med lite av mjölken och smöret, häll sedan på resten. Rör ner socker, salt och kardemumma. Häll ner det mesta av vetemjölet och blanda med degkrokar i elvisp eller köksassistent. När degen är smidig och släpper från kanterna täcker du bunken med bakduk och låter jäsa i 40 minuter.

3. När det är 5 min kvar att jäsa, skär smöret till fyllningen i bitar och lägg i en bunke. Blanda i vaniljsockret och strösockret och vispa med elvisp till en jämn smet, låt stå framme.

3. Häll ut degen på mjölad yta och knåda. Dela degen i två bitar och kavla sedan ut en i taget. Tänk på att kavla ut degen så den blir rektangulär, annars bli bullarna för tjocka. Bred på fyllningen på den utkavlade degen och rulla sedan ihop den. Skär i bitar och lägg i bullformar på plåt. Täck med bakduk och låt jäsa 30 min. Sätt på ugnen på 250 grader.

4. Pensla bullarna med ägg och strö på pärlsockret. Grädda i mitten av ugnen i 10 minuter, lägg sedan på galler för att svalna. Ät!

Kommentarer
Postat av: saga

kan man blanda degen för hand?

2012-01-08 @ 15:26:58
Postat av: Lollo

Ja absolut! Men man måste blanda/knåda degen mycket, mycket, längre tid än med en assistent eller elvisp! Kör på du, tänk på vad gammelmormor hade gjort! ;D

2012-01-08 @ 22:24:44
URL: http://lolloljung.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback